דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה שווה בית מול הים? 

מאת    [ 13/01/2008 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 6127 פעמים ]

מי שבודק מדי פעם את מודעות הנדל"ן מוצא לעיתים תכופות את הביטוי "מול הים", "נוף לים", "קרוב לים" וכו'. כל כך רגיל הוא במחוזותינו (ולא רק כאן) לשבח בית בזכות הזיקה לים שכנראה יש בנוף לים או בקרבה אליו, אלמנט חשוב בהאדרת שווי הנכס. אכן כך. חשוב מאד אפילו. היסטורית, לעומת זאת, כך יש לזכור, המשיכה שלנו לים אינה בדיוק "טריוויאלית". הישוב היהודי שנותר בארץ ישראל בשנות הגלות לא היה סמוך לים התיכון, אלא דוקא בירושלים, טבריה, צפת וחברון. גם עם התחלת המפעל הציוני, לא היתה לים משמעות גדולה בבחירת מקומות ההתישבות. תל אביב לא נבנתה בקו הים וחומת המלונות שהוקמה שנים לאחר מכן מול הרחובות היורדים אל הים דוקא חוסמת את המראה לים מתוך העיר עצמה. בחיפה היתה ההתישבות בהדר הכרמל ומעלה, לראש ההר. יוקרתיות מקום המגורים בחיפה היתה ובמידה רבה עודנה ככל שעולים להר ומתרחקים מן הים, לאו דוקא מתקרבים אליו, כאשר בסמיכות לים הוקמו המעברות, בית העלמין, מחנות צבא, מפעלים, וכו'. עד היום לא הצליחה שכונה כמו בת גלים בחיפה לממש את חזון מקימיה וזאת למרות מיקומה האידיאלי בסמיכות לים. גם בזכרון יעקב, למשל, ראשית היישוב דוקא במזרח המושבה, בגבעת זמארין, ולא במצוק המערבי. משפחת לנגה רכשה את 70 הדונם שלה מערבית למרכז המושבה בין היתר משום שהקרקע שם היתה זולה יותר.

יש האומרים כי ליהודים היה מסורתית מורא מהים הגדול. יש הסוברים כי הקרקע הטובה לחקלאות שהיתה התעסוקה העיקרית בעבר, מרוחקת בדרך כלל מהים. זוכרים את הטיח המקולף של בתים בסמיכות לים? גם זו היתה בעבר סיבה לגור במרחק ממנו. תהיה הסיבה אשר תהיה הכל השתנה כמובן.

מחקר שערך השמאי הממשלתי מוצא כי "נוף כחול" בולט מבחינת תרומתו לערכן של דירות מגורים: התרומה יכולה להגיע עד ל- 59% משוויים! תוספת לשוויו של בית מגורים הנובעת מ"נוף ירוק", צנועה יותר והיקפה נע בטווח של 3% - 10%. אבל גם אם זכיתם לנוף, אל תיכנסו לאופוריה לפני שתקראו את המחקר כולו. לסוג הנכס המשקיף לים יש השפעה על שיעור "שווי הנוף": נוף לים במגדלי יוקרה ובוילות מעלה את ערך הנכס בשיעור גבוה מזה הנשקף מדירות בבית משותף, לישוב המגורים יש השפעה על שיעור השווי (בחיפה או נהריה, למשל, היכן שיש מצאי גדול של דירות מול הים, שווי הנוף הינו כ 6 אחוזים בלבד משווי הדירה). גם לסביבה העירונית בה נמצא הנכס יש השפעה על עד כמה יוסיף לערכו נוף ים. המחקר נערך לגבי בניה רוויה בלבד, ולגבי נכסים שנמכרו בישראל בשבע השנים שקדמו ל 2004.

ואצלנו? המחקר לא בדק ספציפית את הישובים באיזור שלנו, וכאמור התמקד בבנייה רוויה ולא בצמודי קרקע המאפיינים את איזור זכרון יעקב. שמאי מקרקעין רענן הלר מאשש את הערכתנו כי שוויו של בית בודד ("וילה") בגבעת עדן המערבית, עם נוף פתוח לים, הינו כ- 25%-30% לערך יותר משוויו של בית זהה בגבעת עדן המזרחית עם נוף פתוח לעמק ולהרים, בין היתר בשל "נדירותם היחסית של בתים עם נוף פתוח לים, גם בזכרון יעקב", מציין הלר.
יואב איתיאל הוא מבעלי קבוצת בראל נכסים, סוכנות הנדל"ן הדינמית והגדולה ביותר שמרכז הפעילות שלה באזור זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה , פרדס חנה כרכור, ומושבי חוף הכרמל. יואב איתיאל חזר ארצה בשנת 2002 לאחר 17 שנה בארה"ב ומאחוריו למעלה מ-20 שנות ניסיון בשיווק בינלאומי. איתיאל הוא בוגר הטכניון (1985) בארכיטקטורה ובינוי ערים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב